02.04.08 Výchova a výcvik

PSI S OSOBITNÝM POSLANÍM

Tento článok je preložený pomocou Google Translate. Na jeho ručnom preklade pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

alebo čo prináša canisterapia

Pojem canisterapia sa pomaly dostáva do vedomia ľudí zainteresovaných v oblasti tzv. Pomáhajúcich profesií. Význam psa pre človeka je známy od pradávna a v súčasnej dobe je častým predmetom záujmu otázka prospešnosti psa pre ľudí s handicapom. Predovšetkým vďaka médiám je všeobecne známe využitie psov vodiacich pre jedincov so zrakovým postihnutím, psov asistenčných, ktorých poslaním je sprevádzať životom napr. Osoby imobilných a zabezpečiť im tak väčšiu nezávislosť od pomoci iných. Zároveň títo psi plní funkciu spoločníka, a to spoločníka verného a oddaného, ktorý zbavuje človeka pocitu osamelosti.
Zvláštne postavenie medzi psami, využívanými pre pomoc človeka s akýmkoľvek znevýhodnením zaujímajú psi canisterapeutické.
Pes býva využívaný v špeciálnych programoch zooterapie, ktorej metódy sa u nás v poslednej dobe stávajú bežnou súčasťou programov rôznych zariadení sociálnych služieb, zdravotníckych, alebo školských zariadení.

Priateľská a ústretová povaha

Podmienkou pre to, aby mohol pes získať osvedčenie pre túto prácu, je jeho bezproblémová, priateľská povaha bez akýchkoľvek náznakov agresivity voči ľuďom aj voči iným zvieratám. Na overenie týchto vlastností slúži canisterapeutické skúšky. V niekoľkých disciplínach musí záujemca preukázať dokonalú poslušnosť svojho psa a jeho pokojnú reakciu na záťažové situácie, ku ktorým by mohlo v priebehu canisterapia dôjsť. Testuje sa napr. Reakcia psa na neobvyklý pach, na nečakaný prudký pohyb, hluk a pod. Pes pre canisterapiu musí byť zvládnuteľný aj v prítomnosti iných psov, pretože pri skupinovej forme canisterapia býva ich prítomnosť vo väčšom počte žiaduce. veľkú v ýhodou je akékoľvek ďalšie "umenie", ktoré tento pes ovláda - aportovanie predmetov, schopnosť vyhľadávania, reakcie na špeciálnu povely slovné i mimoslovná - to všetko možno s úspechom pri všetkých typoch canisterapia využiť.

Ako sa stať členom canisterapeutického tímu

Záujemca o zložení caisterapeutických skúšok sa môže obrátiť na najbližšiu spolok alebo organizácii, ktorá sa zaoberá prípravou canisterapeutických tímov a udeľovaním osvedčenia k tejto činnosti. Po úspešnom absolvovaní canisterapeutických skúšok sa stáva jeho členom. Svoju pomoc potom môže ponúknuť niektorému zariadenie, ktoré canisterapiu prevádzkuje, alebo má záujem prevádzkovať (školy, domovy pre seniorov, zdravotnícke zariadenia a pod.). Po nevyhnutných zmluvných formalitách začne dochádzať pravidelne so svojim psom ako dobrovoľník formou tzv. Návštevných programov. Canisterapia je tímová práca. Za jej odbornosť zodpovedá cieľové zariadenie nasadením svojho odborného pracovníka (učiteľ, vychovávateľ, rehabilitačný pracovník, logopéd, ..) ako člena canisterapeutického tímu. Tento odborník zostavuje ciele canisterapia podľa individuálnych potrieb klientov a zodpovedá za jej náplň. Úlohou psovoda je pripraviť svojho psa na kontakt s klientmi, sledovať jeho správanie v priebehu celej terapie a zároveň sa podieľať na spoločných aktivitách. Canisterapeutický tím potom spoločne plnenie cieľov hodnotí a zostavuje ďalšie plány činnosti.

Príprava psa

Veľmi dôležitá je starostlivosť o psa, ktorý pravidelne prichádza do priameho kontaktu s klientmi. Jeho majiteľ sa musí riadne starať nielen o jeho zdravie (správna výživa, veterinárnej starostlivosti), dobrú kondíciu a čistotu tela. Dôležité je tiež rešpektovať potreby psa, poznať dokonale jeho etológiu, nepreťažovať ho príliš častými, či dlhú "prácou", poskytnúť tiež dostatok priestoru pre jeho odreagovanie sa pohybom a zodpovedajúci spôsob odpočinku. Dobre pripravený pes sa na každú ďalšiu canisterapiu bude tešiť a splní tak očakávania klientov aj canisterapeutických tímov.

Ako pes pomáha

Prítomnosť psa môže viesť k zlepšeniu fyzického aj psychosociálneho stavu človeka v každom veku a pri každom type postihnutia (snáď len s výnimkou niektorých akútnych ochorení či alergií). Dokazujú to mnohé štúdie a skúsenosti z odboru canisterapia v zahraničí a v poslednej dobe aj u nás. Pes je pre človeka veľkým motivačným faktorom k určitej činnosti (pohybu, komunikáciu, pozornosti). Jeho prítomnosť vyvoláva zlepšenie nálady, zmierňuje depresie vyvolané rôznymi príčinami. Priamy telesný kontakt človeka so psom má pozitívny vplyv na zlepšenie funkcie niektorých orgánov ľudského tela. Tohto pozitívneho vplyvu možno využiť u detských aj dospelých klientov s mentálnym postihnutím, zrakovým, sluchovým a telesným postihnutím, psychosomatickým ochoreniam.

Škola, kde vyučujú aj psy

V Základnej škole špeciálny a Praktické škole pri Detskom domove v Zlíne sa takmer každodenné prítomnosť psov stala samozrejmosťou. Canisterapii tu s úspechom využívajú už ôsmy rok. V dopoludňajších hodinách sa vyučuje za prítomnosti psov v niekoľkých triedach Základnej školy špeciálne, popoludní potom iné canisterapeutické tímy pracujú s deťmi v rámci mimoškolských aktivít. Pracuje tu šesť canisterapeutických tímov, zariadenie navštevuje v súčasnosti deväť majiteľov psov, členov Canisterapeutického združenia Južná Morava.
Pre deti s mentálnym postihnutím má prítomnosť psa pri vyučovaní predovšetkým motivačný význam. Pes je pre nich prirodzeným partnerom, ktorý ich prijíma také, aké sú. V jeho prítomnosti sú tieto deti uvoľnenejšie, aktívnejší a zároveň schopnejší dlhšieho sústredenie na danú činnosť. Toho využívajú špeciálne pedagógovia v spolupráci s psovodov a testovanými psov na plnenie úloh vo všetkých oblastiach rozvoja osobnosti týchto detí.

na návšteve

Nazrie teraz do triedy, kde sa vyučuje podľa rehabilitačného vzdelávacieho programu, na hodinu so psami. Triedu navštevuje 6 detí s ťažkým mentálnym postihnutím a canisterapeutický tím tu tvorí učiteľka (špeciálny pedagóg), asistentka pedagóga a tri dobrovoľníci so svojimi psami. Všetky deti sú na prítomnosť psov zvyknuté, už niekoľký rok za nimi pravidelne jeden deň v týždni dochádzajú.
Úvod hodiny tvorí už zabehnuté rituály - každé dieťa sa pozdravia s prichádzajúcimi canisterapeutickými tímami spôsobom, ako najlepšie vie. Nasleduje spoločné opakovanie mien jednotlivých psov. Potom si každé dieťa jedného psa vyberie, zavolá na neho a po jeho přiběhnutí ho odmení pripraveným maškrtou. Zjavná je snaha dieťaťa o zreteľné vyslovenie mena psa, pretože len tak docieli jeho privolanie. Pohybová aktivita všetkých detí pri plnení povelov je tiež zrejmá. Všetci chcú bežať po štyroch, sedieť, či ležať presne tak ako ich zvierací kamarát. V ďalšej časti sa deti rozdelia do dvojíc k jednotlivým psom. Pod vedením dospelého majú za úlohu pripraviť si psa na vychádzku. Učesať mu srsť kefou, pripnú správne obojok, zapnú vodítko as pocitom dôležitosti odchádzajú po boku psa na prehliadku školy. Po návrate odmení psíka opäť maškrtou a ponúknu vodu k napití. Tieto zdanlivo jednoduché úkony pôsobí mnohým deťom so zdravotným postihnutím problémy pri ich prevedení, ale prítomnosť psa je tak motivuje, že vynaloží všetko svoje úsilie na to, aby sa im podarilo napríklad odskrutkovať uzáver pohára, v ktorej sa ukrýva odmena pre psieho kamaráta.
Nakoniec si deti môžu oddýchnuť pri relaxačnej hudbe na deke a privinúť sa podľa ľubovôle k teplému psiemu kožúšku. Inokedy kŕčovité svaly rúk i nôh sa uvoľní, dýchanie sa prehĺbi a jeho frekvencia sa zrovná s dychom odpočívajúceho psa.

Ďalšie aktivity

Podobne ako v tejto skupine prebieha canisterapia v iných triedach za prítomnosti iných canisterapeutických tímov. Počtu žiakov a ich schopnostiam je prispôsobený počet psov s rôznymi schopnosťami a temperamentom. Tak napríklad skupinke starších detí z internátu prospieva hravá a temperamentný povaha labradorského retrievera Bena, ktorý nadšene s deťmi preteká v prinášaní predmetov, ochotne vyhľadáva hračky, ktoré mu deti schovávajú a plní povely, na ktorých si precvičujú správnu výslovnosť.
Zvláštny význam má využitie canisterapia pre deti tunajšieho detského domova. kr OME skupinovej práce so psami je tu častejšie využívaná forma individuálne canisterapia, pri ktorej majú tieto deti možnosť mať chvíľu psíka len pre seba a len za dozoru psovoda si samy zvolia činnosť, ktorú chcú robiť. V tomto prípade sa takmer vždy jedná o priamy telesný kontakt, hladenie a maznanie so psom, ktorý to deťom nikdy neodmietne.
Okrem pravidelných stretnutí detí a psov v skupinách (spravidla jedenkrát týždenne) využíva škola canisterapeutické tímy ik jednorazovým aktivitám. V rámci školy v prírode si môžu všetci žiaci vyskúšať súťaže so psami vonku, pri Dni otvorených dverí prebieha prezentácia canisterapia pre verejnosť, niekoľko triednych vystúpenie pre rodičov bolo nacvičenú so zapojením canisterapeutického psa. Všetky tímy sa tiež vždy zídu v čase vianočných prázdnin, kedy pre deti z detského domova už niekoľko rokov pravidelne usporadúvajú zábavné popoludnie.
Všetky tieto aktivity je možné prevádzkovať puze za veľkého nadšenia a nasadenia canisterapeutických tímov, ktorých niektorí členovia - psovodi navštevujú toto zariadenie vo svojom voľnom čase ako dobrovoľníci už po niekoľko rokov. Môžu tak objektívne sledovať výsledky tejto metódy práce s deťmi s mentálnym postihnutím, ktoré sa mnohokrát prejavia až po dlhšej dobe úsilie. O to viac je potom teší, že k úspechu prispela prítomnosť ich štvornohého kamaráta.


Zora Oškerová
Základná škola špeciálne a Praktická škola pri Detskom domove Zlín
www.ddspecskolyzlin.cz
www.canisterapie.mendelu.cz