13.03.18 Výchova a výcvik

učenie úspechom

Tento článok je preložený pomocou Google Translate. Na jeho ručnom preklade pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Psy sa okrem iného učí aj tzv. Inštrumentálnym podmienením, pri ktorom správanie je určené výsledkom, ktoré prináša. Znie to zložito, ale je to jednoduché. Pokiaľ po reakcii psa na nejaký povel nasleduje odmena či príjemný zážitok, pes sa ho snaží opakovať.

A platí to aj naopak. Ak pes určitým správaním nič dobré nezíska, nebude sa snažiť vyhovieť a opakovať ho. Jednoducho povedané: Rokovania, ktoré vedie ku kladným dôsledkom sa upevňuje, zatiaľ čo rokovania vedúce k negatívnym dôsledkom sa utlmuje.

správne načasovanie

Je však nutné upozorniť, že najdôležitejšie je správne načasovanie odmeny. Psy sú schopní uvedomiť si, či bolo ich správanie žiaduce len v prípade, že je odmenené bezprostredne po jeho vykonaní. Je nezmysel dať psovi maškrtu po piatich minútach, čo pribehol na zavolanie, pretože si dobrotu spojí s úplne posledný vykonanou činnosťou, ktorá však nemusela byť tá "správna".

S maškrty ide všetko lepšie

Psy sa pri výcviku učia rýchlejšie, keď odmenu použijete do pol sekundy po odozve na povel. To znamená, že sa musíte dopredu pripraviť a mať po vreckách maškrty, prípadne obľúbenú hračku. Maškrty majte rozbalené a nakouskované, aby ste ich mohli vždy pohotovo vytiahnuť. Chápanie psa je najrýchlejší, ak ho pochválite za správnu odozvu zakaždým. Nemusíte však zakaždým dávať maškrty, niekedy štvornohého parťáka len pochváľte a poškrabkajte ho.

Prerušenie nežiadúcej činnosti

Čo sa týka prerušenie nežiadúcej činnosti, dopredu si premyslite metódy nápravy. V mnohých prípadoch sa oplatí mať po ruke vhodný predmet (napr. Zväzok kľúčov), ktorý môžete po psovi hodiť, keď ho pristihnete pri nežiaducim správanie (požieranie výkalov, ničenie nábytku a pod.). Ako odstrašujúci prostriedok sa využíva tiež moment prekvapenia, kedy vydáte nečakaný nepríjemný zvuk (chrastenie plechovky naplnené kamienky, ktorá spadne tesne vedľa psa a pod.). Pes by potom mal mať možnosť urobiť niečo iné, čo mu prinesie odmenu. Odrádzajúce prostriedky by sa nemali používať u plachých a nervóznych psov a tiež u šteniat vo veku 7-14 týždňov. Nepoužívajte ani priame tresty, ako je šklbanie za krk sťahovacím obojkom (môže to viesť k poraneniu hrtanu alebo chrbtice). Pre psa je trest aj ignorovanie jeho prítomnosti. Spoločenská izolácie a nevenovanie pozornosti je pre mnoho chlpáčov tým najväčším trestom. Napríklad u psa, ktorý na vás i napriek zákazu neustále vyskakuje, postačí otočiť sa bokom a nehovoriť na neho (jeho správanie zostáva neodmenené).

Cvičák má zmysel

Vyhraďte si pár minút každý deň na opakovanie a utvrdzovanie povelov. Až je pes zvládne, nemusíte ich opakovať denne, stačí niekoľkokrát za týždeň. Ak máte možnosť, prihláste sa so šteňaťom do psie škôlky. Psovi to pomôže dobre sa socializovať a tým sa zaradiť do spoločnosti iných psov. Navyše na kurze stretnete ďalších podobne zmýšľajúcich majiteľov psov a môžete si vymeniť názory, skúsenosti a dohodnúť sa napríklad na spoločnom venčenie. Pokračovať potom môžete v kurze základného výcviku. To pomôže aj dospelému psovi, ktorého ste si priviezli napríklad z útulku. Výber kurzu však dopredu zvážte a pátrajte po referenciách, nie každý cvičiteľ používa vhodné výcvikové metódy.


Zdroj: JM Evans, Kay White, Sprievodca starostlivosťou o psa, Brázda, 2014

Foto: pixabay.com