Vzťah Čechov ku zvieratám vyjadrený v číslach

Ochrana zvierat vychádza zo skutočnosti, že zvieratá sú bytosti, ktoré si zaslúžia dôstojný život a ohľaduplné zaobchádzanie. Práve otázkam zameraným na oblasť ich ochrany bol venovaný reprezentatívny výskum spoločnosti STEM / MARK as z mája roku 2010. Cieľom projektu bolo zmapovať názory českej populácie týkajúce sa najmä starostlivosť o útulková zvieratá.

Ako vnímame ochranu zvierat?
Takmer všetci respondenti naprieč jednotlivými demografickými kategóriami súhlasí s tým, že ochrana zvierat je potrebná a dôležitá. Významne častejšie tento názor zastávajú ženy a tiež ľudia, ktorí vlastnia psa alebo mačku (ďalej len majitelia zvierat). Iba 6% osôb sa prikláňa k opaku a ochranu zvierat za potrebnú a dôležitú nepovažuje. Zo všetkých opýtaných jedincov zaregistrovalo 16% opýtaných vo svojom okolí zviera, o ktoré nie je dobre postarané. Majitelia zvierat sú k danej problematike pravdepodobne citlivejšie, lebo je medzi nimi viac tých, ktorí túto skutočnosť zaznamenali (19%). Naopak väčšina populácie (84%) žiadnu negatívnu skúsenosť so zlou starostlivosťou o zvieratá vo svojom okolí nemá.

Psíčkari, kočkaři a tí ostatní
Ukázalo sa, že lepší vzťah k ochrane zvierat majú majitelia zvierat. Koľko ich v SR je? Psa alebo mačku má doma viac ako polovica (52%) slovenských domácností. V 29% domácnostiach Česi správajú psa, v 11% domovov mačku a v 13% psa aj mačku. Zostávajúce domácnosti (48%) neobýva pes ani mačka. Majiteľov zvierat je všeobecne viac v menších obciach do 4.999 obyvateľov, ale rýdzich "psíčkarov" alebo naopak "kočkařů" je porovnateľné množstvo tiež v mestách nad 100.000 obyvateľov. "Psíčkarov" je najviac v Plzenskom a Zlínskom kraji, "priaznivcov mačiek" je najviac v Prahe. Psa aj mačku najčastejšie vlastní ľudia žijúci v Stredočeskom regióne.

Je starostlivosť o útulková zvieratá dostatočná?
Takmer dve tretiny opýtaných (37%) sa domnievajú, že o opustené zvieratá (psy a mačky) je v útulkoch dobre postarané. Obdobné množstvo (38%) osôb situáciu na území SR nepozná a teda nie je schopné ju kvalifikovane zhodnotiť. Štvrtina ďalších (25%) pociťuje starostlivosť ako nedostatočnú. Starostlivosť o zvieratá v útulkoch najkritickejšie hodnotia respondenti z radov majiteľov zvierat (32%).

Znalosť a návštevnosť útulkov pre psov a mačky
Takmer tri pätiny osôb (59%) poznajú vo svojom okolí nejaký útulok pre zvieratá, častejšie sa jedná o obyvateľov miest o veľkosti 20.000 - 99.999 obyvateľov. Jedna pätina (20%) z celkového počtu opýtaných už niekedy v minulosti útulok navštívila. Medzi návštevníkmi útulkov prevažujú majitelia zvierat a obyvatelia stredne veľkých obcí. V rámci regiónov bola najvyššia návštevnosť útulkov zaznamenaná v Libereckom kraji (42%), všeobecné povedomie o útulkoch v krajoch Ústeckom a Zlínskom. Naopak najnižšiu znalosť bola zistená v krajoch Juhočeskom a Juhomoravskom. Neznalosť útulkov v blízkosti svojho bydliska uviedlo 41% opýtaných.

Kto a ako najviac pomáha?
Viac ako tretina opýtaných (36%) už niekedy zvieraciemu útulku pomohla. Ide častejšie o ženy, majiteľov zvierat a vysokoškolsky vzdelaných občanov. Z konkrétnych foriem pomoci išlo predovšetkým o zakúpení krmív Pedigree® alebo Whiskas ® v rámci akcie Pomôžte naplniť misky v útulkoch (11%). Respondenti pomohli útulkom a ich zverencom tiež finančným (10%) či materiálnym darom (8%). Dve percentá opýtaných uviedla, že poskytnutá pomoc spočívala vo venčenie útulkových psov, jedno percento pomohlo charitatívnou prácou.

Spojiť vlastné zdravie s možnosťou pomôcť zvieratám
Viac ako štvrtina osôb (28%), častejšie potom ženy (34%) a majitelia zvierat (35%), by mala záujem o venčenie psov z útulku s prihliadnutím na skutočnosť, že je to pre nich zdravé. Takmer tri štvrtiny ostatných (72%) táto aktivita neláka. Z regionálneho pohľadu sa najviac záujemcov o túto činnosť nachádza v krajoch Královohradeckom (43%) a Trenčianskom (38%), naopak najmenej priaznivcov žije v krajoch Juhomoravskom a Moravskosliezskom.

Vlastný prieskum a respondenti
Prieskumu sa zúčastnilo 957 osôb starších ako 15 rokov vybraných metódou kvótového výberu. Kvótny výber napodobňuje v štruktúre respondenta vzorke známe vlastnosti a percentuálny zloženie populácie (vek, pohlavie, vzdelanie, veľkosť miesta bydliska, kraj). Dotazovanie prebehlo formou osobných rozhovorov realizovaných cez počítač.

RNDr. barbora Večerková