8. januára 2008
Ak ste boli zvedaví na nový televízny program na programe Českej televízie Psí život, asi ste zasadli k nedeľňajšom podvečernom obrazovkám a zvedavo očakávali dlho avizovaný a reklamou propagovaný reláciu, ktorý, ako tvorcovia tvrdili, bol veľmi úspešný v zahraničí a má pomáhať opusteným psom nachádzať nové domovy .
Prekvapilo ma, že takéto reality šou venuje televízie 30 minút času, zatiaľ čo vzdelávacie reláciu na ochranu zvierat Chcete ma nemá ani polovicu tohto vysielacieho času a jeho reprízy sa posúvajú do stále najzaujímavejší časov (14:55 alebo 2:50 ap). Zaujímal ma tiež výber klientov tohto programu, ktorí sa potrebovali psa zbaviť a zviditeľniť sa, po mojich niekoľkoročných skúsenostiach s ľuďmi, ktorí dávajú preč psa, som očakávala, že to nebudú tí, ktorí naozaj sú v zúfalej situácii, ale skutočnosť ďaleko predčila akékoľvek očakávania .
Namiesto vážnej choroby majiteľa či úmrtie v rodine a podobných dôvodov, ktoré by človek čakal a mohol aj pochopiť, sa v relácii ukazovali majiteľky s banálnymi dôvody, z ktorých neumelecky trčal základný fakt, že pes sa im jednoducho do súčasného života nehodí a obťažuje ich so o neho starať.
Vrcholnou neprofesionalitu bol aj rozhovor moderátorky s jej manželom a veľmi presvedčivá bola aj skúška prítomného veterinára, či nová majiteľka ovláda psa tým, že so psom, ktorý skákal rád as chuťou sám o sebe, skákala cez prekážky, alebo učenie chôdza so psom v rušnom meste na lúke. Naša krajina má naozaj veľa kynologických odborníkov, ktorí by boli schopní psíčkarov všeličo naučiť, nechápem teda tento výber.
Reakcia slečny na telefóne na horúcej linke programu už bola iba čerešničkou na torte, kedy tvrdila, že konzultujú s útulky etiku umiestnenia psov - rada by som vedela, s ktorými konkrétne, ak mám spätnú väzbu, všetky útulky tento reláciu pobúril a opäť ho donútili zahraničné úspešnosťou cudzie verzia programu ..
Nechápem, kto a prečo dal zelenú, aby sa Vyplytvali toľko peňazí poplatníkov a vysielacieho času na túto trápnu šarády, ktorá podporuje ľudí v nezodpovednosti a ukazuje im, ako ľahko sa psa možno zbaviť a ešte sa stať stredobodom pozornosti, a podľa môjho názoru nemá vo verejnoprávnej televízii čo robiť. Nemyslím, že zaklínať sa zahraničné úspešnosťou takého citovo dryáčnického a informačne nulovo prínosného relácii je šťastná cesta, ktorú ako jedinú obhajobu uviedli tvorcovia relácie. Keď už si Slovenská televízia, ktorá by mala predovšetkým ľudí vzdelávať, hodlá vylepšovať sledovanosť relácie na báze reality šou, mohla siahnuť po ďaleko úspešnejším modeli relácii Buď ja alebo pes, vysielanom v zahraničí, kde cvičiteľka dochádza do rodín s problematickými psami a učí majiteľa s nimi zaobchádzať a vylepšovať ich spolužitia.
Ak toto má byť ten nový, svieži, novoročné vietor v ČT, tak prosím, radšej zatvorte dvere a také príchody si radšej cvičte na javisku, ale pokiaľ možno, rovno do prepadlisko.
Text: Mgr. dana Bočková
Autorka zasiela riaditeľovi ČT otvorený list v podobnom znení, k nahliadnutiu na http://www.changenet.sk/?section=kampane&x=326954
Redakcia sa stotožňuje s názorom autorky.
Prosíme čitateľov, ktorým sa nový program nepáči rovnako ako nám, aby túto snahu podporili. Ďakujeme.
Prihlásením súhlasíte so spracovaním osobných údajov .