Psíčkari, alebo kočkomilové?

Nejakého domáceho maznáčika vlastní 71% obyvateľov Českej republiky - najčastejšie psov (44%), mačky (29%) a rybičky (13%). Ukázal to najnovší prieskum spoločnosti Mars medzi širokou verejnosťou, ktorý zároveň odhalil, že prevažná väčšina slovenskej populácie (77%) sú psíčkari, zatiaľ čo zostávajúce menšina kočkomilové.

V prípade pomoci zvieratám v núdzi na tom ale nezáleží, všetci pomáhajú rovnako. Aktuálne pomôcť opusteným zvieratám môže každý aj v rámci 11. ročníka kampane »Pomôžte naplniť misky v útulkoch«. Stačí kúpiť do 4. 11. 2019 akékoľvek krmivo značiek Pedigree, Whiskas, Sheba, Dreamies, Perfect Fit alebo Cesar - z každej tony predaného krmiva poputuje do útulkov 65 psích alebo 255 mačacích misiek (1 miska zodpovedá dennej kŕmnej dávke odporúčanej pre dospelého zdravého psa alebo mačku).

Psy sa dajú vycvičiť, mačky sú menej náročné

Psy a mačky v nás vyvolávajú rôzne emócie. Časť z nás preto miluje viac psov a časť zase skôr mačky. Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že cez tri štvrtiny Čechov sa označujú za psíčkarov, necelá štvrtina za kočkomily. Ako medzi psičkári, tak medzi kočkomily je pritom približne 30% tých, ktorí nevlastnia žiadneho domáceho maznáčika. Ako najdôležitejšie dôvody pre uprednostňovanie psa ľudia uvádzali, že psy sú väčšie kamaráti, počúvajú a dajú sa vycvičiť. Kočkomilové preferujú mačky, pretože sú samostatnejší, menej náročné na čas alebo priestor.

Tradícia od roku 2009

Majitelia i nemajiteľov domácich maznáčikov, psíčkari i kočkomilové, pokiaľ ide o zvieratá v núdzi, pomáhajú všetci bez rozdielu. "Zvieratá nám môžu priniesť do života veľa radosti a robia náš život krajší. Preto sa aj my v Marsu snažíme na oplátku vytvoriť lepší svet pre nich. Pripojte sa k nám, pomôžte naplniť misky opustených psov a mačiek - zapojte sa spolu s nami do kampane a my za vás naplníme až 350 000 misiek v útulkoch, "nabáda Zuzana Lošáková, riaditeľka vonkajších vzťahov spoločnosti Mars. Mars začal v spolupráci s Nadáciou na ochranu zvierat v roku 2009 kampaň na zlepšenie situácie opustených psov a mačiek s názvom »Pomôžte naplniť misky v útulkoch«. Za 10 rokov trvania tejto unikátnej charitatívnej kampane bolo útulkom v Českej republike darované cez 420 ton krmiva Pedigree a Whiskas, ktoré uspokojili kompletné polročný stravovacie potreby 16 000 psov a mačiek v núdzi.

Najčastejšie dôvody obstaranie zvieraťa

Podľa prieskumu si psa majitelia najčastejšie kupujú, aby neboli sami, ako strážcu k domu alebo pre deti. Mačku si majitelia najčastejšie obstarávajú, pretože im jej bolo ľúto v útulku alebo na ulici, pre deti alebo aby neboli sami. Kým psa si najviac majiteľov opatrilo cez inzerát, mačku si ľudia najčastejšie obstarali od známeho alebo niekoho z rodiny. Psa z útulku vlastnej 11% majiteľov, najdúcha majú 2%, mačku z útulku vlastnej 9%, nájdenú mačku (na ulici, v lese, prišla sama atp.) Má 14% majiteľov.

Problematika opustených zvierat

"V útulkoch často končí zvieratá, ktorá sa narodila ako nechcená, ktorá svojich majiteľov omrzela alebo sa pre nich stala časovým, finančným či bytovým problémom. Aj keď sa útulky snažia postarať o svojich zverencov čo najlepšie, niekedy na to nestačí. Na ostatných je, aby útulkom podľa svojich možností pomáhali, "vysvetľuje Eva Hodek, riaditeľka Nadácie na ochranu zvierat, a doplňuje:" Nadácia na ochranu zvierat je už 11. rok hlavným partnerom kampane »Pomôžte naplniť misky v útulkoch«, pretože jej cieľom je konkrétne podpora útulkov v celej SR. Popri tom kampaň nabáda verejnosť k zodpovednému vzťahu k zvieratám, zoznamuje ju s problematikou opustených zvierat v útulkoch a upozorňuje na možnosť adopcií týchto zvierat. "

Dôvody, prečo nemať zviera

Milovníci domácich maznáčikov sú ľudia, ktorí milujú zvieratá a chcú pre nich len to najlepšie. Aj keď sami žiadne zviera nevlastní, pomáhajú napríklad tým v útulkoch. V dotazníkovom prieskume títo ľudia najčastejšie uvádzali, že žiadne zviera v domácnosti nemajú, pretože na neho nemajú dosť času, majú príliš malý byt alebo nechcú mať starosti navyše. Dôvod, že nemajú radi zvieratá, uviedla len 2% respondentov.

Tiež patrónka Nadácia na ochranu zvierat Markéta Procházková zvieratá miluje, hlavne psy, mačky a kone, ale doma žiadne zviera nemá. Pri povahe a náročnosti jej práce by bolo nezodpovedné si nejaké zviera zaobstarať. "Trhal by mi srdce, keby muselo byť doma samotné a nemohla by som sa mu venovať. O zvieraťu určite uvažujem do budúcnosti, až sa moje pracovné tempo trochu spomalí, "hovorí herečka a speváčka, ktorá v úlohe patrónky navštevuje útulky a pomáha ich zverencom. "Zvierat v útulkoch pribúda a ja by som si naozaj priala, aby každé z nich našlo nový domov. A kým ho nenájde, aby malo v útulku potrebnú starostlivosť a stále plnú misku, "uvádza Markéta Procházková.

1) Reprezentatívny prieskum iniciovaný spoločnosťou Mars zisťoval, či má česká populácia radšej psov alebo mačky, kto sú psíčkari a kto kočkomilové, prečo "nemajiteľov" nevlastná žiadneho domáceho maznáčika, aký je postoj širokej verejnosti k pomoci zvieratám v útulkoch. Zber dát prebiehal formou online dopytovania prostredníctvom panelu respondentov spoločnosti Médea Research. Prieskum prebehol v auguste 2019, zúčastnilo sa ho 519 respondentov vo veku 18+. Vzorka bol vybraný kombináciou náhodného a kvótového výberu a bol prevážaný tak, aby bol reprezentatívny na online populáciu SR z hľadiska pohlavia, vekových skupín (18 +), vzdelanie, regiónu a veľkosti miesta bydliska.